Viitorul e aici: o privire spre taxiurile fara șofer

In ultimii ani, tehnologia si automatizarea au evoluat rapid, iar sectorul taxiurilor nu face exceptie. Acum, o noua revolutie in transportul urban se profileaza la orizont: taxiurile fara sofer. Drumul spre viitorul transportului urban pare a fi trasat, iar taxiurile fara sofer sunt un element important al acestui drum. Acestea sunt vehicule care se bazeaza pe tehnologii avansate de inteligenta artificiala si automatizare pentru a se deplasa fara un sofer uman. Exista deja servicii de robo taxi in Statele Unie, si se asteapta ca in curand sa devina o realitate in multe orase din intreaga lume.

Cruise, company de robo taxi a producatorului american de automobile GM este deja activ in orașul american San Francisco, si s-a extins recent si in Austin si Pheonix in Texas.

Pana recent, serviciul de robo taxi era disponibil doar seara, insa recent taxiurile fara sofer circula pe strazile din america si in timpul zilei, in mijlocul traficului cel mai intens.

GM nu e singura companiei implicata in robo taxi. Apple, Tesla, Uber si alte mari corporatii au deja concepte sau planuri legate de viitorul mobilitatii fara sofer. Insa, servicul Cruise este deja o relaitate, si ne arata o imagine despre ce urmeaza.

Ce inseamna asta pentru pasagri, soferii de taxi, si pentru societate, in general?

Siguranța in trafic e unul din punctele la care promotorii acestui concept pluseaza. Deoarece aceste masini fara sofer se bazeaza pe tehnologii avansate, riscul de accidente cauzate de oboseala, distragere sau erori umane este mult mai mic. De asemenea, tehnologia poate ajuta la evitarea situatiilor periculoase si la reducerea congestiei rutiere. Pe de alta parte, sunt destule exemple in care masini Tesla care au produs accidente fatale pe modul de conducere automata. Tehnologia e sigura atunci cand functioneaza, dar suntem deja in punctul in care ne putem baza in totalitate pe tehnologie? Sau ne bazam deja si nu stiam asta.

Pe de alta parte, exista si dezavantaje asociate cu acest concept. Unul dintre ele este costul. Dezvoltarea si implementarea tehnologiei necesare pentru taxiurile fara sofer sunt costisitoare, iar acest cost va fi transferat in mod inevitabil pasagerilor. In plus, unele persoane pot fi reticente fata de ideea de a urca intr-un vehicul care se conduce singur, din cauza temerilor legate de siguranta.

Si mai exista si interactiunea umana dintre pasager si sofer. Interactiunea sociala a pasagerilor este un considerent important. Calatoriile fara sofer pot reduce interacciunea sociala si conexiunea umana, ceea ce poate avea un impact negativ asupra starii de spirit si a bunei dispozitii a pasagerilor. Pentru unii va fi o binecuvantare lipsa soferului grobian de taxi pe care trebuie sa-l suporti pana la destinatie, sau vice-versa, clientul reclacitrant. Insa pentru multi, soferul de taxi e psiholog, confidant, preot in acelasi timp. Filmul Taximetristii e plin de povesti de zi si de noapte si interactini intre pasageri si soferi. Intr-o lume fara taximetristi, calatoria cu taxiul va fi probabil mai putin “interesanta”.

Si sa nu uitam de taximetristii in sine, care inveitabil vor disparea, sau numarul lor se va imputina. Impactul social al acestui concept asupra muncitorilor este un  aspect important. Eliminarea soferilor umani poate avea un impact negativ asupra locurilor de munca si economiei. Arhaghelii tehnologiei ne aduc mereu aminte ca tehnologia poate crea, de asemenea, noi oportunitati de munca in industria tehnologiei. Insa mi-e greu sa cred ca actualii taximetristi se vor converti profesional in progrmatori IT sau alte functiuni in domeniul tehnologiei.

Probabil ca aceste masinute care vor umbla de capul lor pe strada, si care vor vi disponibile si chemabile din telefon, vor reduce numarul masinilor in circulatie, traficul, si chiar nevoia locurilor de parcare. In contextul in care numarul acestor masini creste vertiginos, ele se vor coordona in trafic, vor comunica intre ele, iar aceasta coordonare va duce la algoritmi de fluidizare a traficului. De obicei, ambuteiajele se formeaza pentru ca fiecare sofer franeaza in spatele masinii din fata. Insa cu o coordonare in timp real intre masini, acestea pot incetinii din timp, in acelasi timp, formand adevarate trenulete pe sosea, care vor circula intrun mod mai fluid.

Taxiurile fara sofer sunt un pas important inainte in domeniul transportului urban. Desi exista avantaje si dezavantaje asociate cu acest concept, este sigur ca tehnologia va continua sa evolueze si sa devina din ce in ce mai accesibila pentru public. Este important sa continuam sa evaluam cu atentie pro si contra acestui concept, astfel incat sa putem lua decizii informate in ceea ce priveste rolul taxiurilor fara sofer in viitorul transportului urban; asta, daca nu am ajuns deja in acel punct de unde nu ne mai putem intoarce, si unde viitorul vine peste noi, fie ca ne place sau nu.

Facebook Comments